منوعات

حوار مع الاعلاميه / سها رضا

السعي وراء الحلم واتاحه الفرض للشباب هو مبدأالاعلام في الجمهوريه الجديده

حاورها / محموددرويش 

 

تردد قلمي كثيراً قبل الكتابة عن ضيفة هذا الحوار، فهي شخصية يصعب بالفعل وصفها من خلال الكلمات، وبعد محاورتها زاد الأمر تعقيداً، فهي إعلامية إنسانية من الطراز الأول، تتأثر كثيرا بالأحداث المحيطة وتؤثر في المشاهدين بأدائها الواقعي الطبيعي، تفضل البرامج التي تلامس القصص الإنسانية دون استغلال لها، تستعرض حكاياتها بكل احترام لكرامة أصحابها وتجاربهم، وعلى الجانب الآخر من الكاميرا نجد تلك الشخصية المرحة وربما الساخرة الحاضرة دائماً على مواقع التواصل الاجتماعي من أجل جمهورها.

التواضع هو مفتاح نجاحها وسر حضورها القوي على الشاشة، فهي كالاسفنجة، تستفيد وتكتسب من كل ما هو حولها، وتلك الصفة الإنسانية قدمتها لها etc كهدية لانضمامها للقناة، فباتت إعلامية إنسانية، طبيعية ومتواضعة.

إنها المذيعة المصريه الرائعة قلبا وقالبا ” سها رضا”

 

1. في البداية كيف تحبين تقديم نفسك لمتابعات وقراء الموقع؟

 

أنا سها رضا، مذيعةمصريه و ده أكبر مصدر فخر ليا ، بدأت رحلتي في الإعلام من الصفر، بدأت كمراسله و اعداد و برديوسر و مساعد مخرج و عرفت كتير عن تفاصيل المونتاج و كل شغلانه صغيره و كبيره في مجال الاعلام حبيت اني اتعلمها و اشتغلها واشتغلت بجد عشان أوصل لحلمي و ابقي مذيعه . بحب أكون قريبة من الناس وأوصل الحقيقة بشكل بسيط ومباشر. ورا الكاميرا، أنا شخصيه بسيطه جدًا مبحبش اعقد الامور او اديها اكبر من حجمها لاني مؤمنه بفكره ان اي حاجه هتتحل و هتعدي بإذن الله بعيش مع استرتي و بحاول اني اشارك اللحظات الحلوه و بطاقه ايجابيه و بحب ومعاهم أعيش كل لحظة بكل تفاصيلها. عيلتي هما سندي الدائم، وهما اللي بيحفزوني ويشجعوني على تحقيق المزيد، ومش حاسة إني ممكن أحقق اللي وصلت له من غير دعمهم

عيلتي و شغفي و إيماني بأحلامي هم المحور اللي بيدور حواليه كل شيء في حياتي، وهما السبب في استمراريتي وتقدمي في المجال ده.

 

2. من الأشخاص الأكثر تأثيراً في حياتك؟ ومن مثلك الأعلى في الوسط الإعلامي؟

 

أكتر حد في اثر فيا في مجال الإعلام من صغري هي الاعلاميه أوبرا ونفري

أكتر حاجة ممكن نتعلمها من أوبرا وينفري في مجال الإعلام هي أهمية إنك تكون صادق وحقيقي مع جمهورك. أوبرا علمتنا إن التواصل الصح مع الناس بيبدأ من إنك تبني ثقة معاهم عن طريق إنك تكون طبيعي وعلى طبيعتك، ودايمًا تتكلم من قلبك.

كنت بحب اتفرج عليها و اشوف طريقه كلمها كنت بشوف ان عندها القيم والأخلاق اللي بعتبرها أساس حياة أي إنسان . في الوسط الإعلامي المصري ، بحترم وبقدر كل زميل ليه بصمة في المجال، لكن بحب أكون عندي طريقتي الخاصة وأتميز بيها.

 

3. حدثينا عن تجربتك الإعلامية وكيف كانت تجربتك في كل مرحلة من مراحل حياتك المهنية؟

 

كل محطة إعلامية اشتغلت فيها كانت زي مدرسة، اتعلمت منها حاجات كتير. في بداية مشواري، واجهت تحديات كتير، لكن قدرت أتغلب عليها بفضل الإصرار والتعلم المستمر. في كل مكان اشتغلت فيه، سواء كان في البرامج الحوارية أو غيرها أو حتى البرامج الإنسانية اللي قريبة مني، دايمًا كان هدفي هو توصيل صوت الناس وقصصهم بأمانة وصدق. التدرج في المهنة خلاني أكتسب خبرة ومهارات كتير، وبعتبر كل خطوة في حياتي المهنية إضافة ليها.

 

4. ما مدى أهمية الإعلام الرقمي بالنسبة للإعلامي وخاصة أنك مدونة نشطة على وسائل التواصل الاجتماعي؟

 

الإعلام الرقمي دلوقتي بقى جزء أساسي من حياتنا، وخصوصًا للإعلاميين. وجودي على السوشيال ميديا مش مجرد شغل، لكنه كمان وسيلة لتواصل مباشر مع الجمهور، وفهم احتياجاتهم وآرائهم. بعتبر التواصل مع الناس عبر السوشيال ميديا فرصة إني أكون قريبة منهم، وأسمع لقصصهم وأفكارهم، وده بيساعدني في تطوير المحتوى اللي بقدمه ويخليه دايمًا مواكب للتطورات ومناسب للناس. و خصوصا اني بقدم برنامج يخص الشباب فبحب ابقي عارفه كل جديد بيحصل معاهم خصوصا ان السوشيال ميديا بتساعدتي في ده

 

5. ما هي حدود الحرية الإعلامية التي تتمتع بها سها رضا في عملها؟

 

الحرية الإعلامية بالنسبة لي هي إني أقدر أقول الحقيقة بكل شفافية، ومن غير ما أضر حد أو أتجاوز القيم اللي تربيت عليها. بحرص دايمًا على اختيار المواضيع اللي بتهم الناس و تحديدا الشباب واللي تساهم في نشر الوعي بدون ما أخرج عن الحدود اللي بتحترم الجميع. أؤمن إن الإعلامي لازم يكون عنده الحرية في التعبير، بس لازم كمان يتحلى بالمسؤولية في استخدام الحرية دي.

 

6. هل للبرنامج التليفزيوني برأيك عمر محدد؟ وما ملامح البرنامج الناجح؟

 

في نظري، عمر البرنامج بيعتمد على قدرته على التكيف مع الزمن واحتياجات الجمهور. البرنامج الناجح هو اللي بيقدر يجذب الناس بمحتوى هادف وشيق، ودايمًا بيكون فيه ابتكار وتجديد في الأفكار. كمان، لازم يكون فيه تفاعل مع الجمهور ويقدر يلامس مشاكلهم وأحلامهم و كل تفاصيلهم ، وده اللي بيخلي البرنامج يعيش لفترة أطول ويكون ناجح.بمعني أدق انك تحس انك بتتفرج علي حاجه شبهك و بتعبر عنك

 

7. في أي نوع من البرامج تجدين نفسك؟

 

أحب البرامج اللي بتتكلم عن الناس وقصصهم، اللي بتوصل صوت اللي ملهمش صوت. بحس إن دي البرامج اللي بقدر أكون فيها على طبيعتي، وأوصل للناس بشكل حقيقي. البرامج الإنسانية والاجتماعية هي الأقرب لقلبي، لأنها بتخليني أكون قريبة من الناس وتساعدني في فهم مشاعرهم وقصصهم. و احب اقدم البرامج اللي فيها مغامرات و تجارب جديده

 

8. كيف تصفين العمل والعلاقات اللي بتجمعك بزملائك؟

 

العمل في أي مكان لازم يكون فيه تعاون واحترام متبادل بين الزملاء. بنشتغل كفريق واحد، وكل واحد فينا بيكمل التاني. العلاقات الطيبة بين الزملاء بتنعكس على الشاشة وبتظهر في الشغل اللي بنقدمه. بعتبر علاقتي بزملائي مش مجرد علاقة شغل، لكنها كمان علاقة قائمة على الصداقة والتفاهم، وده بيخلينا ننجح سوا.

و الشغل بيكون أسهل و كله طاقه ايجابيه لما بنكون كلنا بنتعامل بحب و طاقه ايجابيه

 

9. ما هي معايير المذيعة الناجحة من وجهة نظرك؟

 

المذيعة الناجحة لازم تكون مثقفة، تقدر تتواصل مع الناس بسهولة، وتكون دايمًا صادقة مع نفسها ومع جمهورها. لازم كمان يكون عندها شغف بالمجال وتكون ملتزمة بأخلاقيات المهنة. الاحترام والنزاهة هما الأساس في شغلنا، والمذيعة الناجحة هي اللي بتقدر توصل رسالتها للجمهور بشكل يحترم عقلهم ويقدر مشاعرهم.

 

10. الوجه الآخر – إلى أي مدى تختلف شخصية سها رضا، المذيعة، عنها خلف الكاميرا؟

 

وراء الكاميرا، يمكن أكون أكتر عفوية وبسيطة في حياتي اليومية،و لما سألت أصدقائي المقربين اجمعو ان اهم صفاتي الجدعنه لكن اللي على الشاشة هو جزء كبير من شخصيتي الحقيقية. بحب أقضي وقتي مع عيلتي و اصحابي و بحب الضحك ، وبحاول دايمًا على إني أكون قدوة للي حاوليا في إني اساعدهم انهم يكونو في حاله من السعاده و الطاقه الايجابيه في كل حاجة بعملها.

 

11. أنت كمشاهدة .. أي أنواع البرامج تستهويك التوك شو، الحوارية، أم السياسية؟

 

بحب البرامج الحوارية اللي بتفتح المجال للنقاش وتقديم وجهات نظر مختلفة. البرامج الإنسانية والاجتماعية كمان بتكون قريبة من قلبي لأنها بتركز على الناس وقصصهم. وبرامج التوك شو اللي بتتناول قضايا حقيقية بتشدني لأنها بتخليني أكون على اطلاع دائم على الأحداث اللي بتحصل حوالينا.

 

12. سها رضا إعلامية عطاؤها لا ينضب بشهادة الجميع يستلهم منها الإعلاميون والكتاب وأنا منهم أصول وقواعد وأساسيات العمل الإعلامي كيف ترى ذلك؟

 

بشكر كل اللي شايفين فيا مصدر إلهام، وده شيء بعتبره مسؤولية كبيرة. بحاول دايمًا أكون عند حسن ظن الناس، وأقدم أفضل ما عندي في كل حاجة بعملها. بؤمن إني لسة بتعلم كل يوم، وإنه دايمًا فيه مجال للتطور والتحسن، وده اللي بيخليني أستمر وأعطي بلا حدود.

 

13. ما هي الأفكار، والقيم، والمبادئ، التي تحملينها، وتؤمني بها وتدافعي عنها؟

 

أؤمن بأهمية الصدق والنزاهة في شغلي. الإعلام لازم يكون صوت للناس اللي ملهمش صوت او مكان لدعم الموهوبين من الشباب و ده اللي بحاول اعمله انا و فريق عمل برنامج عيش سعيد ، وبنقدم الحقيقة بشكل يحترم عقول الناس وكرامتهم. بحرص دايمًا على إني أكون وفية للقيم اللي تربيت عليها، وأدافع عن الحق والعدل في كل حاجة بعملها .

و اشجع أي حد بيحاول و ادعم أي موهبه أو فكره جديده

 

14. كلمتك الأخيرة في ختام هذا الحوار؟

 

بشكر كل اللي تابعوا الحوار، ويا رب أكون قدرت أوصل لهم صورة حقيقية عن نفسي ومسيرتي. الإعلام بالنسبة لي مش مجرد مهنة، هو رسالة بؤمن بيها وأسعى لنقلها بكل صدق وإخلاص. وأتمنى أكون دايمًا عند حسن ظن الناس، وأكون قريبة منهم في كل خطوة.

و نصيحتي لكل حد لسه في البدايه اشتغل كتير علي الحاجه اللي بتحبها اشتغل و متبصش في البدايه المقابل المالي خلي دايما عينك علي المقابل العملي اللي هتتعلمه و هتستفيد بيه في خبراتك قدام

و مفيش حد بيتعب و يشتغل بجد غير لما يجي يوم و يوصل لكل احلامه و دايما عيشو بطاقه ايجابيه

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى